پتسالوتسی

فلسفه

پتسالوتسی

فلسفه

یوهان

همه ی ما درزندگی همیشه با یکسری سوالات اخلاقی ، تربیتی ودینی مواجه می شویم که مجبور هستیم به کتاب ها ،مشاورها،معلم ها،بزرگترها و...مراجعه کنیم.اما فیلسوف بزرگ معاصر( ایمانوئل کانت )قطب نمایی رابرای مامعرفی می کند که دیگر کمترنیازی به مواردبالامی باشد.

او می گویدکه درطبیعت همه چیز طبق قانون روی می دهد.وتنهاموجودخردمنداست که توانایی آن راداردکه طبق ایده ی خودازقانون...عمل کندوازاینروست که اودارای اراده (خرد عملی) است.انسان دوخرد دارد:1-خردنظری که شناسنده اصل های نظری است وخردعملی (اراده)که شناسنده اصل های عملی(اخلاق وکردارهای اخلاقی)است.

خردعملی دوقانون مهم دارد که خالق این دوقانون خداونداست که دروجودهمه ی انسانها قرار داده است.اماقانون اول که از ندای  خرد عملی (وجدان یااراده) برمی آید وندای الهی است ،می گوید: (چنان رفتار کن که بتوانی بخواهی رفتار توبصورت قانون همگانی در آید) کانت این قانون راراهنمایی میداند که هرانسانی به وسیله ی آن راه درست راازنادرست ونیک رااز شربازشناسد.

مثلا وقتی درکوچه ای چشم خود رابه درون خانه ای می اندازی ،اگر درهمین لحظه به ندای درون خود گوش فرا دهی که به تومیگوید آیا دوست داری که رفتار توقانونی شود همگانی که حتی دیگران نیز می توانند به درون خانه شما نظر بیاندازند.

اگر توانستی این رفتار توبرای خودت نیز صادق باشد میتوانی این کار راانجام بدهی وگرنه این کار نادرست می باشد وخودت به این موضوع رسیدی گرچه باکمک ندای الهی یعنی خردعملی ...

درمورد قانون دوم بعدا صحبت خواهیم کرد..

هزاران هزار انسان(گمراه)با خشنودی بسیار راه درست رادرپیش می گرفتند؛اگر می دانستند که چگونه دراین راه گام بگذارند،اگر نیرو وانگیزه ای می داشتند،اگردستی برای یاری به سویشان دراز می شد.

ویاصدهاانسان گمراه،ازمیان می رفتند،فقط اینکه کسی نیست که آنان رابه ارزش خود،آگاه کند.

                                                                 (یوهان پستالوتسی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد